Turks leven - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Marit Wildschut - WaarBenJij.nu Turks leven - Reisverslag uit Marmaris, Turkije van Marit Wildschut - WaarBenJij.nu

Turks leven

Blijf op de hoogte en volg Marit

25 Juli 2013 | Turkije, Marmaris

Halloooootjes!!
Sorry voor de late update,een dagverslag maken zit er niet meer in want daar is simpelweg geen tijd meer voor. Ik zal proberen jullie wekelijks op de hoogte te houden.

De bazaar

Sinds een week werk ik in de bazaar. Ik werk voor Dennis Boutique en help vaak mee bij de sneakerwinkel ernaast! Het werkleven is hier niet te vergelijken met Nederland, je werkt 12 uur op een dag en dan ben je helemaal op. S’ochtends om 10 uur begin ik met werken,om half 2 brengen de turkse vrouwen het eten en om 6 uur stap ik op de fiets met mijn huisgenoot Can richting het appartement. Jaja het is werkelijk waar ik heb gister een mountinbike gekocht! Ik was per week gemiddeld 80 lira kwijt aan de bus dus een fiets voor 100 lira incl fietsenmaker-reparatiekosten is een goeie zet geweest. Als we thuiskomen gaat of Can koken of ik hobbel naar de supermarkt voor boodschappies en we maken met zijn alle wat. Even speciaal voor tante Miek, de supermarkt heet KIPA en is een onderdeel van Tessco volgends mij is dat voor jou een bekende engelse supermarkt toch?:) Na het eten ren ik door naar de douche,geef ik kleine boef Robin een weltrusten kusje en sjees ik terug naar werk met Can want we hebben dezelfde pauze tijd toevallig! Van 8 tot 00;00 is het topdrukte daar en rond 12 uur elke avond ploffen we met het personeel neer en drinken we turkse thee. Dit is elke dag mijn ritme behalve toevallig vandaag,vandaag ben ik aan het oppassen op Robin die nu lekker siesta houd vandaar even tijd voor een verslagje. Verder wordt het hier steeds warmer,ik zit nu buiten in de schaduw en het is 46 graden dus geloof me die hittegolf in Nederland valt best mee oudjes!

In Turkije leer ik elke dag wel wat,vooral op werk leer ik veel. De meeste collega’s spreken een aardig woordje nederlands en op rustige momenten houden we dan ook nederlands-turkse les op krukjes die bijna doorzakken. Dennis(souad) is van onze winkel de eigenaar en spreekt echt goed nederlands, soms lig ik helemaal in een deuk om zijn uitspraken en dit was tot nu toe de leukste: Mag ik wat eventjes vraagje?
Bijna alle winkels op ons stukje van 20 meter zijn van Dennis en zijn broers, de oudste broer van dennis kwam van de week bij me zitten en we raakte aan de praat over werk. Ik zei dat ik het zo leuk vond dat de hele familie(mannenkant) op de zelfde plek werkt en dat het zo’n familie sfeer gaf. Als reactie kreeg ik ‘jij bent nu ook familie van ons’ zulke kleine woordjes doen best goed na hard werken! Op de 4e dag van werk kreeg ik al een zonnebril gratis van de buurman die een horloge en zonnebrillen winkel heeft, gister heb ik een paar tijgerprint vans gekregen van de schoenenwinkel en elke dag worden mijn sigaretten betaald. Ook heb ik geleerd dat als ik klanten hoor praten over eventueel tassen,sieraden etc ik ze aan moet bieden ze even naar een goeie winkel te brengen,op het moment dat ik dit doe en de klaten iets gekocht hebben krijg ik daar 20 % van! Ik hoef voor het geld niet veel te doen een Turks gebaar is genoeg,ik handgebaar alsof ik een baard heb en daar aan ‘aai’. Dan word ik naar binnen gevraagd en krijg ik bijvoorbeeld 15 lira voor een verkocht horloge. Mijn naam blijven ze moeilijk vinden dus ik heb tegenwoordig ook een Koerdische naam, Helin. Verder is het overdag natuurlijk Ramadan en hebben sommige collega’s het erg moeilijk als er mooie dames in bikini voorbij wandelen. Uit respect draag ik overdag een kniebroek en savonds een lange broek wat ze erg waarderen en ik erg warm vind haha.

Thuis

Het appartement is supergaaf maar ook hier worden we een grote familie en ben ik meer beneden dan boven. Loes is vreselijk aardig en helpt met alles mee. Gisternacht voor het eerst in een keer doorgeslapen zonder wakker te worden van de halal-bel en als beloning werd er een lekker toetje gekocht, ik kan je vertellen ik voelde me net een kind wat de eerste nacht zonder luier droog hield zo blij!

Barstreet

De barstreet blijft leuk om af en toe heen te gaan,ondanks dat de irritatie voor sommige dronken toeristen echt wel aanwezig zijn blijft het leuk. Je ziet wel veel bedelaars rondlopen waaronder kinderen wat me echt raakt. Ik geef ze geen geld omdat ik weet dat dat toch niet genoeg zal zijn en heb het zelf hard nodig. De russen en Engelse zijn hier het minst geliefd ze veroorzaken een hoop gezeur en zijn vaak/altijd dronken,toch is dit erg vermakelijk om naar te kijken.

Ik hoop snel weer een verslag te kunnen schrijven maar na zulke werkdagen duik ik het liefst meteen mijn bedje in! Tot snel! xx

  • 27 Juli 2013 - 12:29

    Tante Miek:

    Hoi lieverd, wat een leuk geschreven stukje!!
    En heel blij om te lezen dat het allemaal goed gaat met je.
    Hard werken, lange dagen in de hitte daar moet je wel aan wennen maar volgens mij gaat het je goed af!!!
    Inderdaad is de Tesco mij heel goed bekend, in Engeland is het een favorietje!!

    Wj hebben net een behoorlijke wolkbreuk gehad en gelijk voelt de temperatuur een stuk beter. Verder gaat het allemaal z'n gangetje hier. Weing nieuws gebeurd.
    We gouden je op de hoogte hoor.
    Ga lekker door met je leventje en naar je wekelijkse verslagen kijk ik uit :)))

    Let goed op jezelf, geniet van je mooie leventje en ik zend je een heleboel big Hugs uit Nederland van ons allemaal.
    Doei lieverd tot horens.
    Kuuuuuusssssssssssjes xxxxx

  • 01 Augustus 2013 - 06:58

    26:

    Leuke verslagen!! Jammer maar 1 x per week! Maar ik snap het wel, druk druk. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! Miss you!

    Xxx

  • 06 Mei 2016 - 11:03

    Bastiaan :

    Hallo,

    Een vraag kunt u mij vertellen of de media verhalen uit Nederland waar zijn dat 't toerisme instort.


    Gr Bastiaan

  • 06 Mei 2016 - 20:06

    Marit Wildschut:

    Hallo Bastiaan,

    Dat is helaas voor een gedeelte waar! Ik neem aan dat u in Marmaris bedoeld? Er zijn uiteraard nog genoeg mensen om een leuke vakantie te hebben!

    Gr Marit

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Marmaris

Marit

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 8905

Voorgaande reizen:

24 Juni 2014 - 27 September 2014

Marmaris deel 2

14 Juli 2013 - 31 Oktober 2013

Marmaris

Landen bezocht: